De dienstverlening van REA

De dienstverlening van REA combineert klantvriendelijkheid met gedegen kennis van de Bulgaarse onroerend goed markt en cultuur. Met REA heeft u toegang tot:

  • Nederlandse en Bulgaarse specialisten op het gebied van onroerend goed
  • Een ruime database met een gevarieerd aanbod van objecten
  •  Consultancy service - Juridische experts, immigratie- en accountancy experts en aanvullende juridische diensten.
  • Onze advocaten staan op de lijst van aanbevolen advocaten van de Britse Ambassade in Sofia

Wat doen we?
We begeleiden u door het hele proces:

  • Wij zoeken en vinden de beste objecten voor u
  • Bezichtiging van het onroerend goed
  • Juridische controle op eigenaarschap, schulden op het onroerend goed en juridische beperkingen
  • Afhandeling van alle relevante administratieve formaliteiten en documenten
  • Advies en vertegenwoordiging
  • Opstellen en ondertekening van het voorlopige en definitieve koopcontract
  • Aangifte van het onroerend goed bij de Bulgaarse belastingdienst

Daarnaast biedt REA diverse aanvullende diensten, zoals:

  • Uitvoeren van een diepgaand juridisch onderzoek naar de status van het object (rapport in het Engels, desgewenst vertaald in het Nederlands)
  • Indien nodig, registratie van een firma in Bulgarije
  • Afsluiten van verzekeringen
  • Beveiliging
  • Betaling van jaarlijkse kosten
  • Verhuur, beheer en onderhoud van het onroerend goed
  • Inhuren van aannemers voor renovatie en bouwprojecten en controle bij de werkzaamheden
  • Advies en persoonlijke begeleiding bij het afhandelen van visum - en immigratie procedures

REA Zoekopdrachten
Wanneer u het formulier voor Zoekopdrachten invult en naar ons mailt, kunnen we op basis van de verstekte gegevens gaan zoeken naar uw ideale object, voordat u naar Bulgarije komt. Vele objecten zijn exclusief voor REA, maar indien nodig kunnen we voor u ook objecten van andere makelaars te benaderen - dit scheelt u veel tijd en moeite.

Algemene informatie
Voorheen was de Bulgaarse wetgeving zo dat het aan bedrijven en individuen, die niet in Bulgarije zijn gevestigd, niet was toegestaan om land te verwerven, maar alleen gebouwen. Om land te kunnen kopen was het daarom nodig om een B.V. (in Bulgarije heet dit een OOD) te registreren in Bulgarije. Voor EU burgers is deze wetgeving inmiddels aangepast en is het mogelijk geworden om als prive persoon ook grond in regulatie te kopen. Mocht u om bepaalde redenen toch een firma willen registreren in Bulgarije voor de aankoop van onroerend goed dan is dat natuurlijk nog steeds mogelijk. Dit proces is relatief simpel en hierin wordt u volledig begeleid door REA. Voor meer informatie, zie aanvullende diensten.

(1) Uw wensen
REA wil graag zo uitgebreid mogelijk van u horen wat uw wensen en mogelijkheden zijn op het gebied van het onroerend goed dat u zoekt. Op basis van deze informatie gaat REA zoeken naar de objecten die voor u als potentiele koper interessant kunnen zijn.

(2) Bezichtiging van het onroerend goed
Voordat u naar Bulgarije afreist om de geselecteerde objecten te bezoeken, stelt REA een bezichtigingsschema op en nemen we dat met u door. We stellen voor niet te veel objecten per dag te gaan bezichtigen, zodat u per object voldoende tijd heeft.

Wanneer u op eigen gelegenheid reist, kunnen wij u ontmoeten op het vliegveld en u naar uw hotel of andere accommodatie brengen. Zit er bij uw vlucht al een transfer naar uw accommodatie inbegrepen, dan brengt de bus van de maatschappij u natuurlijk naar uw hotel.

(3) Ik wil dat huis kopen!
Als u na de bezichtiging van de objecten het object heeft gevonden dat aan uw wensen voldoet en u uw keuze heeft gemaakt, kan de volgende stap worden gezet. REA neemt dan contact op met de verkopende partij om uw bod kenbaar te maken en zal over de vraagprijs onderhandelen. Wanneer er overeenstemming is over de prijs, raden we aan om via een advocaat altijd een een gedetailleerde juridische check te laten doen op het onroerend goed.
Vanwege de geschiedenis van landteruggave na het communistische tijdperk zijn er bijvoorbeeld nog steeds uitstaande geschillen met betrekking tot de eigendom van onroerend goed. Wanneer er mogelijk risico's gevonden worden, brengt de advocaat die onder uw aandacht en wanneer deze problemen niet opgelost kunnen worden, zal u geadviseerd worden om niet verder te gaan. Waar mogelijk vragen wij onze advocaten om het onroerend goed te onderzoeken op dit soort aspecten voordat zij op de markt gebracht worden.  Is alles in orde, dan wordt er een voorlopig contract opgesteld. Vaak wordt er een reserveringsverklaring opgesteld die ondertekend wordt door de verkopende partij, dat het object gedurende de periode die nodig is voor het juridische onderzoek, niet door de verkoper aan andere geinteresseerden kan worden gekocht.

(4) Ondertekening van het voorlopig Contract

Dit is de eerste formele stap naar uw eigenaarschap van onroerend goed in Bulgarije. De storting van gewoonlijk 10% wordt overgemaakt naar de verkopende partij of de advocaat en er wordt een afspraak gemaakt voor de datum waarop de transactie zal worden afgerond, afhankelijk van de voorwaarden van de verkoop. Dit is ook het moment waarop 50% van het honorarium wordt betaald aan REA voor de verleende diensten. Het honorarium bedraagt 3% van de prijs van het onroerend goed, met een minimum van 1500 euro excl BTW.

(5) Afronding van de transactie kan plaatsvinden zodra alle partijen gereed zijn. Dit betekent dat - indien gewenst - uw firma is geregistreerd en de notariele akte kan worden ondertekend. Op dat moment worden de openstaande bedragen van het aankoopbedrag, honoraria en andere kosten voldaan.

(6) Gefeliciteerd. Uw eigen bezit in Bulgarije!!!

Wat volgt?
De advocaat zal nu zorgen dat alle zaken afgehandeld worden, waaronder de registratie van het object bij de gemeente. Dit alles is onderdeel van de dienstverlening.

Na de koop
We kunnen u ook helpen met een hele lijst van praktische zaken, die het best ter plaatse kunnen worden geregeld.

Deze aanvullende diensten omvatten onder andere:

  • Advies over de verzekering van uw bezit
  • Regelingen voor het betalen van gas, water en licht, evt. personeel, bedrijfsbelasting en gemeentelijke belastingen
  • Klik hier voor meer informatie over belasting zaken
  • Het contracteren, inhuren en toezicht houden op aannemers voor onderhoud of renovatie
  • Wanneer u van plan bent permanent in Bulgarije te gaan wonen, kunnen wij u helpen met het zoeken naar scholen voor uw kinderen, het kopen van een auto, het vinden van een huisarts en tandarts, en nog veel meer!

REA's honorarium:

  • 3 % van de koopprijs, met een minimum van 1500 euro excl BTW. Kosten voor aanvullende juridische diensten en notariskosten niet inbegrepen
  • Commissies en kosten aan de bank, overdrachtsbelastingen (3%) en rechtbankbelasting (0,1%) worden door de klant betaald

Voor het bezichtigen van de objecten vragen we 40 euro voor een dag en 60 euro voor 2 dagen. Wanneer de afstand tot het object meer dan 150 km vanaf Varna bedraagt, zijn deze bedragen 60 euro resp. 90 euro. Bij koop wordt deze bezichtigingsfee geretourneerd.

Bijkomende kosten:

Bij het ondertekenen van de definitieve koopakte moet altijd de advocaat aanwezig zijn, die de notariele akte heeft opgesteld. De advocaat zorgt tevens dat er twee getuigen aanwezig zijn bij de ondertekening. De kosten hiervan bedragen 100 euro. Indien u gebruik maakt van de aanvullende juridische diensten, hoeft u dit bedrag niet te betalen.

Beheer van uw bezit en verhuur?
REA kunt u tevens adviseren over alle aspecten van beheer en verhuur van uw bezit.
Voor vele van onze klanten is het bezit slechts in gebruik gedurende de vakantie periode en is het erg belangrijk om te weten, dat het bezit goed wordt onderhouden, of u uw bezit nu voor gebruik heeft of wilt verhuren. Wij kunnen een periodiek onderhoudsbezoek uitvoeren, waarbij gecontroleerd wordt dat het object schoon en opgeruimd is, zaken als gas, elektriciteit, lampen en beveiligingssystemen worden gecontroleerd, geventileerd etc. Geconstateerde schade zal worden vastgelegd met een digitale camera, zodat u per e-mail hiervan op de hoogte kan worden gesteld.

Daarnaast kan REA voor u zorgen dat de rekeningen voor bijvoorbeeld gas, licht en water worden betaald, maar ook rekeningen voor de beveiliging of lokale belastingen. Maandelijks ontvangt u een overzicht met kopieen van de betaalde rekeningen.

We kunnen de sleutels van uw bezit voor u in beheer nemen, en deze op uw verzoek aan uw gasten overhandigen. Tevens kunnen wij aanbieden dat uw gasten door ons ontvangen worden op het vliegveld, of dat er iemand van REA aanwezig is bij uw huis wanneer de gasten arriveren.

Wanneer u uw bezit niet wilt verhuren, en het alleen zelf gebruikt, biedt onze dienstverlening de zekerheid dat uw huis regelmatig wordt bezocht, gecontroleerd en onderhouden. Ook kunnen wij regelen dat verbouwingen, tuinonderhoud, schoonmaken van het zwembad etc. worden gedaan tijdens uw afwezigheid. Wanneer u of uw gasten arriveren, komt u in een huis dat op en top in orde is.

Er is een goede markt voor verhuur van de juiste typen onroerend goed in de omgeving van Varna en de resorts. Dit kan u helpen de kosten van uw investering te compenseren, en kan zelfs op langere termijn een bron van inkomsten gaan vormen. Houdt u daarbij wel in de gaten, dat u verplicht bent dit op te geven als inkomsten uit uw bezit. REA's belasting expert kan u adviseren over alle fiscale aspecten.

Nieuwbouw Projecten
Een aantal van onze klanten wil graag dat hun huis voor hen wordt gebouwd. Dit kan vele voordelen opleveren:

  1. U kunt uw bezit naar uw wensen ontwerpen en bouwen
  2. Lagere prijs: het is behoorlijk goedkoper dan een bestaand (nieuwbouw)huis kopen
  3. U heeft daarna de mogelijkheid om het met een goede winstmarge door te verkopen

Maar zelfs voor kleine verbouwingen is het belangrijk de juiste mensen in te huren en goed toezicht te houden tot het werk is afgerond. Wij kunnen u van dienst zijn met complete bouwprojecten en kleine renovaties en alles daar tussenin.